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〻 English

からです

堀田ゆうか

場所:APどのう
日程:2023年 9/14(木)ー10/22(日)
木金土日のみオープン
時間:木金土 18:00 ー 21:00 日曜14:00 ー 18:00
※事前予約制

今年の夏は急に空が暗くなったと思えば、分厚い雲からゴロゴロと音がし始めることが多かった。 雲の間から落ちる雷を見てみると、それは鋭利なギザギザではなく、へろへろとしたサツマイモの根っこのような細い線で、そういえばこんな感じだったなと再確認する。 あのへろへろは、静止画として捉えれば貧弱そうな印象を受けるが、実際は本来通過が難しい「空気」のなかを、膨大な力によって押し通ったりぶつかったりしながら形作られている。普段見ることや意識することのない「空気」が、雷によって浮かび上がり、また雷も雷らしさを形づけられている。

堀田のペインティングは、初期の頃描かれていた漫画的モチーフから現在までの変化をみると、もともとあるモチーフから要素だけを選んで抽象化していくような作業ではなく、彫刻のようにガリガリと削り去って形を残すような手法をとっているように見える。 それは自らの身体性を用いて絵を描くという自明な動作を用いることではなく、実はその身体のあり方を形成する、図と地でいうところの地である「空気」を作り出しているのではないだろうか。

今回の「からです」という展覧会タイトルは、始まりを示す「~(から)」と「空(から)っぽ」と2つの意味を読み解くことができる。 どちらもゼロの状態としての「無」を想起させる。堀田が描画の際に用いる白は、そのような「無」を象徴するような素材のように思わせる。 捉えがたい存在を得ようとする時、自分の身体をいかにコントロールできるか、それをこの空間でみせてくれるのかもしれない。


ステートメント

ここ数年の間、自分一人しかいないトークルームに言葉を書き連ね続けている。

元はというと、会話の練習のために、絵画を語る練習をするために始めたものだった。

誰からの応答もない空間に向かって一人、ひたすら文節で切れたような言葉や、

意味をなさない、単語になりかけた何かを投げ込んで、 たまに取り出して眺めたりする。

日々の舌のもつれがそこにある。辿々しくも、そこに体重がある。

日々の制作でそれらを「絵画」に言い直したりしてみるのだが、

この場においては、もつれた舌のまま「絵画」と言ってみる。

体をうずめる場所を繕うこと、苦し紛れの方法で立ち上がること、

どこかを小さく違えながら、

どうにかして絵と画の間に体をねじ込むための練習をする。


堀田ゆうか


作家プロフィール

1999年 愛知県出身

現在 東京藝術大学 大学院美術研究科絵画専攻 在籍

支持体へ身体を折り畳むように、痕跡を積層させる。あるいは支持体を抜け出し、身体を伸ばすように、空間上にぎこちなく「〜のようなもの」を作る。

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個展に

pppractice/ フラットリバーギャラリー,東京(2023)   ない関節 / 亀戸アートセンター,東京(2023)  

直近の主な展示に

うららか絵画祭 / The 5th Floor,東京(2023) ハビタブルゾーンより皆様 / artgallery Opaltimes、大阪(2022) 焼きつく線 / gallery TOWED、東京(2022) など。

その他アートブック・ZINE制作なども行なっている。

●Link

website
(旧website※今も見れます)
Instagram




Karadesu

Yuka Hotta

Location: AP Donou
Dates: 9/14 (Thu.) - 10/22 (Sun.), 2023
Open only on Thursdays, Fridays, Saturdays and Sundays
Hours: Thu ー Sat 11:00 - 18:00, Sun 14:00 ー 18:00
Reservations required

This summer, when the sky suddenly seemed to darken, a rumbling sound often began to emanate from thick clouds. When I looked at the lightning falling through the clouds, it was not sharp and jagged, but a thin line like the root of a limp sweet potato, and I reconfirmed that it was like this. The thick lines look weak when viewed as a still image, but in reality, they are formed by enormous force pushing through and colliding with the "air" through which they are supposed to be unable to pass. The "air," which we do not usually see or become aware of, is brought to life by the lightning, and the lightning is also shaped to look like lightning.

Looking at the changes in Hotta's paintings from the cartoon-like motifs of her early years to the present, it appears that he does not select elements from the original motifs and abstract them, but rather she uses a method similar to that of sculpture, in which she scrapes away the motifs and leaves the forms. This is not an obvious way of using his own physicality to paint pictures, but is in fact a way of creating "air," which is the ground of the figure and the ground that forms the body.

The title of this exhibition, "Kara desu," can be read to mean two things: "~ (kara)," indicating the beginning, and "empty (kara-po). Both evoke "nothingness" as a state of zero. White, which Hotta uses in his drawings, seems to be a material that symbolizes such "nothingness. Perhaps the artist shows us how we can control our own body when we try to obtain the elusive existence on this space.


Statement


For the past few years, I have been writing words on a talk room where I am the only one.

Originally, I started it as a way to practice conversation, and to practice talking about paintings.

I am alone in the space with no response from anyone,

just throwing in words that broken off at sentences,

or something that doesn't make sense and is on the verge of becoming a word,

Sometimes I take it out and look at it.

There is the daily tangle of tongues. My weight exists there.

I have tried to somehow reword them as "paintings" in the course of my daily work.

In this time, however, I'll try to say "painting" with the tangled tongues.

Trying to mend room for the body to squeeze in, to stand up in an agonizing way,

making a small mistake somewhere,

I'll practice for twisting myself into between "painting" and "painting."


Yuka HOTTA



Profile


Born in Aichi, Japan 1999 ​

2022 B.F.A Tokyo University of the Arts, Bachelor of oil painting 2022 - Current Enrolled in Tokyo University of the Arts, Graduate School of Fine Arts, Painting

I lay traces of my body on the support as if I fold it up. Or, as if to escape from the support and extend the body, he awkwardly creates "something like ..." on the space.

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Solo Exhibition

pppractice/ Flat River Gallery, Tokyo (2023)   No joint / Kameido Art Center, Tokyo(2023)  

Recent major exhibitions include

Uraraka Painting Festival / The 5th Floor,Tokyo(2023) Everyone From Habitable Zone / artgallery Opaltimes, Osaka, Japan (2022) YAKITSUKU-SEN / gallery TOWED, Tokyo (2022), etc.

She also produces art books and zines.

●Link

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(Former Website)
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