森唯杏の作品は、コタツから手を伸ばして届く所にあるような素材でできている。そんな環境の部屋はとことん整理されていないように思われる。馴染みのある素材をこねくり回し、一見乱暴で大雑把に見えるものが実は、作者の奇妙な執着でバランスをとっている。森は、誰もが分かるような作品を作りたいという希望を持っていると述べているが、作品からはどこにそのやさしさがあるのか理解しがたいものがある。そうした無意識な感覚のハレーション、思考のプロセスは皮肉にも作品へ近寄りがたい印象を与える。彼女の作品の前に立つと、ほとんどの人が「ちょっとよくわからない」といった感覚をまず持ってしまう。 ヒントを得ようとテキストを読むと、実は誰もが自然と受け入れているような感覚であったり、いつまでも引きずっているような過去であったりと、意外にも繊細であり、なんだか不思議と切ない気持ちにさせられる。彼女の書くテキストはたどたどしいところがあり、そのたどたどしさが作品に置き換わっているようにも見える。
ちょっと昔に見たことがある「何もなかった今日を10年後思い出せるのだろうか」という言葉を時々思い出してはその方法を考えることがある。 過去に作った「あの作品」を思い出している中で、あの日の「今日」を思い出せないだろうか。 「あの作品」を作った日に何があったとか何をしゃべったとかは思い出せないけど、つくっているときに、ここはここより高い位置にするかどうしようかなとか、考えたことは覚えている。それを思い出しながら、また新しくかたちを作ってみようとする。 そういうことを1カ月ぐらい考えて「あの作品」の写真を見ないようにしていたとき、たまたまiPhoneのカメラロールの一番に最初にあるものはなんでしょうというちょっとどうでもいいようなクイズを出されて、自分の見てみようとしたら「あの作品」の写真を見てしまった。1秒ぐらいで閉じたけどわりとそのことを考えてた日々だったのですごい目に焼き付いちゃって残念だったけどそれも生かしたいと思った。 実は当時「あの作品」を作るときにもともと作りたかった形があることも思い出した。 「あの作品」の記憶をなぞって作るうちに、その日にあったこと、何を話してたとか、買い出しでよく行っていたホームセンターの場所を忘れていたこととか、自分が覚えてなくても当時一緒にいたクラスメイトが覚えてくれていたことを話してくれることがあった。そう聞いてピンときたり身に覚えがなかったり。 それで少し、これからも覚えておきたいことと、覚えておきたいかたちが増えた。 森唯杏
1991年 神奈川県出身。 2018年 東京藝術大学美術学部先端芸術表現科を卒業。 2019年 とうふと蟹クラブを結成、1日1制作を始める。 2022年 APどのうの運営メンバーとして、展示企画や記録撮影などをおこなう。 日々のできごと、もの、状況などからヒントを得て、立体作品、インスタレーションなどを制作している。最近は3DCGは使用したり、目に見えるかたちで新たな造形を生み出す試みをしている。 Link ▼ 作家ウェブサイト
Ian Mori's works are made of materials that seem to be just out of reach from the kotatsu. The room in such an environment seems to be not organized to the last degree. The artist's strange obsession with kneading familiar materials and balancing what at first glance seems wild and sketchy is in fact a strange obsession of the artist. Mori states that she hopes to create works that everyone can understand, but it is difficult to understand where this gentleness comes from in her works. Such unconscious sensory halos and thought processes ironically give the impression of unapproachability to her works. When standing in front of her works, most people have the feeling of "I don't quite get it. When you read the text to get a hint, you will find that it is in fact a feeling that everyone naturally accepts, or a past that seems to have been dragged out forever. The text she writes has a faltering quality, and this faltering quality seems to be replaced by the work itself.
I sometimes think about how to do that, recalling a phrase I saw some time ago, "I wonder if I will be able to remember today, 10 years from now, when nothing happened. As I recall "that work" I made in the past, I wonder if I will be able to remember that day "today. I cannot remember what happened or what we talked about on the day we made "that work," but I do remember thinking about whether to place it higher than this or not while we were making it. I would try to remember these thoughts as I tried to create a new form. After thinking about this for about a month and trying not to look at the photo of "that work," I happened to take a rather unimportant quiz on what is the first thing on my iPhone's camera roll, and when I tried to look at it I saw the photo of "that work. I closed the quiz after a second or so, but I had been thinking about it for a while, so it stuck in my mind's eye, and I wanted to make the most of it. In fact, when I was making "That Work," I remembered that there was a form that I had originally wanted to create. As I traced my memories of "that piece" and made it, my classmates who were with me at the time sometimes told me things that they remembered even if I didn't. For example, what we talked about that day, or that they had forgotten the location of the home improvement store where we often went shopping. When I heard that, it either rang a bell or I couldn't remember. That gave me a little more things to remember and more shapes to remember in the future. Ian Mori
1991 Born in Kanagawa, Japan. 2018 Graduated from Tokyo University of the Arts, Department of Inter Media Art. 2019 Formed the TofutokaniClub and began creating one piece a day. 2022 As a managing member of AP Donou, she plans exhibitions and takes photographs to document her work. She creates three-dimensional works and installations inspired by daily events, objects, and situations. Recently, she has been experimenting with the use of 3DCG and creating new forms that are visible to the eye. Link ▼ website